torsdag den 22. maj 2014

Hækleopskrift: #harlekinshåndklæder



Sådan. Nu er jeg klar til at få opskriften på mine #harlekinshåndklæder lagt op her på bloggen.

Opskriften blev første gang bragt i et tillæg til Hendes Verden i uge 19/2014. Jeg har benyttet mig af den manglende pladsbegrænsning her på bloggen og skrevet den meeeeeget længere og mere udførlig. Allerhelst ville jeg give jer et diagram at hækle efter, men jeg er en novice udi at skrive opskrifter, og diagrammer er stadig helt udenfor min liga. Så altså: bær over med mig. Jeg er ikke prof, men jeg forsøger mig så godt jeg kan.

Nogle har påpeget, at der er fejl i opskriften i hæftet. Det er der egentlig ikke (så vidt jeg selv kan se - men hej-hov-og-lige-et-øjeblik! Nu er det rettet - men som flere af jer har opdaget, så manglede jeg en tilføjelse i række 24 (nu har jeg tilføjet "1 lm, spring 1 m over" SORRY). Hele opskriften er skrevet lidt komprimeret og potentielt ret forvirrende i tillægget. Okay, meget. Nu skulle det gerne være mere tydeligt, hvad det er, der foregår. Hvis du efter at have fulgt denne opskrift stadig har spørgsmål, så hop ind på blogposten #Harlekinshåndklæder - spørgsmål og svar eller hop ind på Instagram, der er mange hjælpsomme sjæle.

Og nu til opskriften. Når du først kommer igang, så er mønsteret relativt nemt. Harlekinternene opstår i en slags yin/yang-struktur. Det giver et varieret mønster, som ikke når at blive kedeligt at hækle. Men hvis du er helt nybegynder, så kan mønsteret nok godt give sved på panden...

Materialer: 2-3 nøgler bomuldsgarn i dine yndlingsfarver og hæklenål som passer til. Jeg anbefaler at vælge garn som passer til hæklenål ca 3. Du bruger ca 70 gram garn i alt.
Hæklefasthed: 10 cm = 25 m, men det er virkelig ikke så afgørende
Størrelse: Ca 50x34 cm. Igen: virkelig ikke så afgørende. Have fun.

rk : række
m : maskerne
lm : luftmaske
stm : stangmaske
lm-buen : luftmaske-buen (se forklaring her)
()x : Gentag maskegruppen det antal gange, som står udenfor parentesen efter x'et.
** : Gentages

Du kan skifte farve som du har lyst. Jeg foreslår, at du skifter efter de rækker, hvor trekanterne er 11 huller brede.

Obs: alle rækker vendes med 2 lm.

Obs: senest opdateret 7.8.2014

Første trekant
1. rk: Hækl 87 lm, 1 stm i tredje lm fra nålen, 1 stm i hver lm rækken ud (85 stm i alt).

2. rk: 42 stm, 1 lm, spring 1 m over, 42 stm i resten af m (85 m i alt).

3. rk: 41 stm, 1 lm, 1 stm i lm-buen, 1 lm,  spring 1 m over, 41 stm i resten af m (85 m i alt).

4. rk: 40 stm, (1 lm, 1 stm i lm-buen)x2, 1 lm, spring 1 m over, 40 stm. Nu er din første trekant tre huller bred.

5. rk: 39 stm, (1 lm, 1 stm i lm-buen)x3, 1 lm, spring 1 m over, 39 stm.

6. rk: 38 stm, (1 lm, 1 stm i lm-buen)x4, 1 lm, spring 1 m over, 38 stm.

7. rk: 37 stm, (1 lm, 1 stm i lm-buen)x5, 1 lm, spring 1 m over, 37 stm.

8. rk: 36 stm, (1 lm, 1 stm i lm-buen)x6, 1 lm, spring 1 m over, 36 stm.

9. rk: 35 stm, (1 lm, 1 stm i lm-buen)x7, 1 lm, spring 1 m over, 35 stm.

10. rk: 34 stm, (1 lm, 1 stm i lm-buen)x8, 1 lm, spring 1 m over, 34 stm.

11. rk: 33 stm, (1 lm, 1 stm i lm-buen)x9, 1 lm, spring 1 m over, 33 stm.

12. rk:32 stm, (1 lm, 1 stm i lm-buen)x10, 1 lm, spring 1 m over, 32 stm. Yiiiiiha! Nu har du lavet den første trekant. Den er 11 huller bred.

Anden række trekanter
13.rk : 31 stm, 1 lm, 1stm i lm-buen (1 stm i stm, 1 stm i lm-buen)x10, 1 lm, spring 1 m over, 31 stm. Nu har du starten på to nye, hullede trekanter. De er placeret korrekt, hvis første hul er placeret præcist over stm nummer 32 på række 12

14. rk: 30 stm, 1 lm, 1 stm i lm-buen, 1 lm, spring 1 m over, 19 stm, 1 lm, 1 stm i lm-buen, 1 lm, spring 1 m over, 30 stm.

15. - 22. rk: Gentag rk 14 med den variation, at du på hver række øger antallet af huller (og derved mindsker antallet af stangmasker). Øg med ét hul pr trekant i hver række.

23. rk: 21 stm, (1 lm, 1stm i lm-buen)x21, 1 lm, spring 1 m over, 21 stm. Du har nu afsluttet den anden gruppe trekanter. De er 11 huller brede (22 huller i alt).

Trejde række trekanter
24. rk: 20 stm, *1 lm, 1 stm i lm-buen (1 stm i stm, 1 stm i lm-buen)x10* gentag fra * til * 2 gange, 1 lm, spring 1 m over, 20 stm.

25. - 33- rk: Fortsæt nu med at lave 3 hullede trekanter ved at øge bredden af de tre nye trekanter med et hul pr række.

34. rk: 10 stm, (1 lm, 1stm i lm-buen)x32, 1 lm, spring 1 m over, 10 stm. Nu er hver trekant 11 huller bred (33 huller i alt).

Fjerde, femte og sjette række trekanter
35. rk: 10 stm, 1 stm i lm-buen, *(1 lm, 1 stm i lm-buen)x10, 1 stm i stm, 1 stm i lm-buen* gentages fra * til * 2 gange, (1 lm, 1 stm i lm-buen)x10, 10 stm. Nu er hver trekant 10 huller smal.

36. rk: 11 stm, 1 stm i lm-buen, *(1 lm, 1 stm i lm-buen)x9, 3 stm i stm, 1 stm i lm-buen* gentages fra * til * 2 gange, (1 lm, 1 stm i lm-buen)x9, 11 stm. Nu er hver trekant 9 huller smal.

37. rk: 12 stm, 1 stm i lm-buen, *(1 lm, 1 stm i lm-buen)x8, 5 stm i stm, 1 stm i lm-buen* gentages fra * til * 2 gange, (1 lm, 1 stm i lm-buen)x8, 12 stm. Nu er hver trekant 8 huller smal.

38. - 67. rk: Du fortsætter ud fra samme logik, så dine nye trekanter så at sige spejler de gamle, så dine hullede trekanter får spidserne i den modsatte retning af før.

68.rk: 42 stm, 1 stm i lm-buen, 42 stm. Luk af og hæft. JUHU! Du er færdig.

Hvis du har lyst, så del din proces, spørgsmål og glæder med #harlekinshåndklæderne på Instagram - og selvfølgelig også herinde. Yayh.


På Instagram dukker der langsomt og støt flere og flere skønne variationer frem. Hvis du har en profil, så kan du gå ind og find inspiration ved at søge på hashtag #harlekinshåndklæder. Med stor glæde har jeg også set, at jer der er i gang samtidig hjælper hinanden, når mønsteret giver problemer. Bliv endelig ved med det.

Jeg har fået en del spørgsmål her og på mail. Selvom jeg gerne ville være sådan en, som bare lige hurtigt kom med god hjælp, så er det ikke sådan en, jeg er. Overhovedet. Mit hoved er ret slow, så jeg kan ikke huske opskriften i hovedet. Dog sætter jeg meget stor pris på alle jer, som har kontaktet mig. Det er simpelthen så skønt og stort. Og altså, jeg håber at jeg kan imødekomme jeres spørgsmål og kommentarer med den udvidede opskrift og glæder mig HELT VILDT over den skønne modtagelse hos tidligere og nye følgere her på bloggen. I gør mig glad!

Hvis du ikke allerede gør det, kan du følge bloggen via Bloglovin og Facebook - du kan selvfølgelig også finde mig på Instagram. Ses!

KH
tina

PS. Her finder du spørgsmål og svar
PPS. Alle blogposter om harlekinshåndklæderne
PPS. MAYBE someday this pattern will be in english. For now it's only in danish. If you crack the code and do it anyway, you are fantastic - and I'll be so glad to see your result. Drop me a link to your blog/photo/instagram (in the nordic countries we use the hashtag #harlekinshåndklæder to share the process with this pattern - however, this is obvious not for non-æøå users. I haven't come up with an solution for that yet.

38 kommentarer:

  1. Tak fordi du deler. De er så fine.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak Albertemor - det gør mig så glad, at de bliver taget så godt imod. Så er det jo en fornøjelse at dele :-)

      Slet
  2. De er bare så fine! Jeg er vild med mønstret og har hæklet det første, men det bliver næppe det sidste. Mønstret er enkelt og nemt at gå til. Ved at variere garnfarve ændres udtrykket. Jeg synes, det er sjovt at se på Instragram, hvor forskellige de bliver alt efter farver og hvor man har valgt at lave et farveskift.

    Tak fordi du deler opskriften <3

    SvarSlet
    Svar
    1. Yayh! Hvor skønt at høre Anita, og tak for dine ord :-)

      Jeg har også hænderne helt over hovedet over al den forskellighed der dukker frem på Instagram.

      Og selv tak - det er en fornøjelse, når den bliver taget så godt imod af jer skønne folk <3

      Slet
  3. Jeg synes stadig de er så fede! Har du mon vist et billede af et der er bredt ud, så man kan se hele mønstret? Det synes jeg tit er ret dejligt, hvis man nu ikke liiiiige er så god til at følge en opskrift ;-) Jeg gad godt prøve at lave dem i ensfarvet, eller måske nogle af harlekinternene kunne hækles en anden farve. I hvert fald er de på min to-do liste :-) god weekend!

    SvarSlet
    Svar
    1. SELVFØLGELIG skal jeg lægge sådan et foto op, hvor man kan se hele mønsteret. Genialt, Pernille. Jeg synes selv at diagrammer er 1000 gange lettere at læse end opskrifter. Også fed ide at hækle nogle af ternene en anden farve. Det glæder jeg mig til at se :-) Rigtig god weekend til dig!

      Slet
    2. Jeg synes altid det er rart at have både opskrift og diagram eller billede :-) Fandt faktisk et billede på instagram, hvor man kunne se det bredt ud. Det er altså bare så pænt!

      Slet
  4. Hvor er de fine og hvor er du god :) har tilladt mig, at pinne dem til senere

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Karina! Og yiiihaa, du pinner bare løs. Jeg er KÆMPE pinterest-fan, så det er kun en ære at blive lagt op der :-D

      Slet
  5. Wauuw de er flotte. Super fine farver ;-)

    SvarSlet
  6. Jeg er i fuld gang :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er du - og TUSIND tak for de fine ord på din blog!

      Slet
  7. Jeg istemmer mig koret: De er SUPER-fede de håndklæder! :) Jeg skal også prøve dem! Puh.. endnu et projekt til listen. :)
    Jeg glæder mig til at møde dig på torsdag!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak - og skønt, jeg er så vild med, at så mange prøver dem, så de bare pipler frem som små blomster overalt :-D

      Jeg glæder mig også meget til torsdag, yayh!

      Slet
  8. Anonym6/06/2014

    Har kæmpet et stykke tid og kan ikke få rk 14 til at passe, skal der springes 1 m over før du laver de 19 fm?!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, luftmasken gør det ud for en maske, så du springer 1 maske over før du laver de 19 stm. Jeg ændrer det lige i opskriften i morgen, så det bliver endnu mere tydeligt :-D Tak fordi du spurgte, så jeg lige kan få det rettet. Beklager at det har voldt dig kvaler!

      Slet
  9. Anonym6/08/2014

    Tak for dit svar og har lavet dem nu. Men er så gået fuldstændig i stå der hvor man skal begynde, at vende trekanterne... Har desværre opgivet det nu. Forstår slet ikke logikken i den rk 35.

    SvarSlet
    Svar
    1. Du er ikke den eneste - der er flere der går i stå der. Jeg vil lige se, om jeg kan gøre det tydeligere i opskriften. Stay tuned...

      Slet
  10. de er godt nok flotte... må se om jeg kan kringle det, er nybegynder og nok en nød til at læse en opskrift og få det til at blive til noget...

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak! Ja, det er nok ikke det mest oplagte nybegynder projekt - men med stor motivation, kan man komme langt :-D Pøj Pøj!

      Slet
  11. Anonym6/30/2014

    Hejsa :) Jeg er i fuld gang - simpelthen sådan et fint arbejde!

    Men jeg tror måske, der er en mangel i række 24.

    Kan det ikke passe, at der mangler '1 lm' efter '.....2 gange,' og inden '20 stm.' til sidst i linjen?
    Altså sådan her: '20 stm, *1 lm, 1 stm i lm-buen (1 stm i stm, 1 stm i lm-buen)x10* gentag fra * til * 2 gange, 1 lm, 20 stm.' Ellers kan jeg ikke få starten på den 3. trekant i den linje frem.

    Vh Janni

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Janni! Du har jo fuldstændig og aldeles ret! Jeg har tilføjet det nu. TAK for din hjælp - det er dælme en udfordring at rense en opskrift for småfejl, ordvrøvl og potentielle faldgruber. Godt jeg har så god hjælp fra jer :-)

      KH og god sommer til dig
      tina

      Slet
  12. Hi Tina,
    Thanks for your harlequin towel pattern!
    I made one too: http://dehakerij.blogspot.nl/2014/07/gehaakte-harlekijnshanddoek-crochet.html

    Bye, Estella

    SvarSlet
  13. TAK. Syntes du er super dygtig. Hatten af fordi du vil og tør dele med os. Knus Lotte

    SvarSlet
  14. Anonym8/20/2014

    Hmm... Så gik jeg i stå ved 45. række. Hvor mange stangmasker skal der til, før at man laver en den første trekant. En detaljeret forklaring af sidste del af mønsteret er meget kærkomment.

    SvarSlet
  15. Anonym8/28/2014

    Hej Tina,

    Jeg er gået helt død i rk 35. Tror du, at du kan uddybe forklaringen lidt??

    Hilsen Luna

    SvarSlet
  16. Anonym9/30/2014

    Virkelig en fed opskrift... føler lige at jeg er gået igang og nu er jeg allerede færdig..
    tak fordi du deler :-D

    SvarSlet
  17. Så fine - tak fordi du delte opskriften med os :-)

    SvarSlet
  18. Kære Tina,
    Mange tak for opskriften, den er virkeligt godt udtænkt! :-)
    Jeg har også hæklet et par harlekinshåndklæder efter din opskrift, de kan ses her: http://mettemorgenstjerne.dk/?p=1977
    Mange venlige hilsener, og godt nytår!,
    Mette Morgenstjerne

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Mette
      Tak :-) Jeg smutter straks forbi og kigger!

      Slet
  19. Wow, hvor er de fine - og tak for opskriften!

    SvarSlet
  20. Hej Tina
    Tak for din spændende opskrift :)
    Jeg har også problemer med række 45. Vil du uddybe den?
    Mvh. Jane

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jane

      Selv tak :-)

      Åh, I er jo flere - og det er ikke for at være streng, at jeg ikke har uddybet opskriften. Sagen er, at det vil kræve en del igen at arbejde mig ind i opskriften og uddybe den yderligere. Måske gør jeg det her i foråret, hvor jeg har lidt ny energi. Men lige nu kan jeg ikke love det.

      Hvis du har mulighed for det, vil jeg anbefale dig at søge hjælp og support inde på Instagram. Der er mange, som har lavet det - og mange som hjælper hinanden, kan jeg se. Du kan bruge hashtag #harlekinshåndklæder og spørge om hjælp. Håber det bringer dig videre :-)

      Rigtig god fornøjelse!

      KH
      tina

      Slet
  21. Hej Tina.

    Tusinde tak for den fine opskrift! :-)

    Jeg er godt igang, men jeg kan ikke helt finde ud af, hvad række jeg skal begynde på "omvendte" trekanter på, til aller sidst :-(
    Jeg forstår godt hvordan de skal laves (tror jeg), men ikke hvornår :-( håber du kan hjælpe.

    Mvh. Charlotte.

    SvarSlet
  22. Hej (:

    Jeg er glad for du deler opskriften på denne smukke harlekinshåndklæder. Men opskriften har forvirret mig utrolig meget i starten, men senere hen begyndte jeg at forstå på opskriften. Men eneste, der irriteret mig, er den trejde række, jeg kan ikke få den til hænge sammen? - Kan du hjælpe mig?? - jeg vil høre om du kan give mig forklaring på 24 rk. Jeg ved ikke hvor mange stm jeg skal hækle efter det første lm bulen, og sådan fremmed .. Tak for hjælpen..

    Mange hilsen Kamilla
    mail: kky8887@live.dk

    SvarSlet
  23. Super flotte. Så flotte at jeg VIL kunne hækle dem. Jeg har nu pillet op mindst 5 gange og derfor har jeg også skævet til opskriften i Hendes verden.
    Måske er det mig dom er lidt tung men jeg synes ikke opskrifterne er ens.
    Pyyy jeg er lidt rundforvirret.
    Mette

    SvarSlet
  24. Hej!! Tak for opskrift.

    Hvordan kan man kun øge med én trekant på hver linie, som du skriver, når de vokser i hver side hver gang man hækler en række?

    Er i fuld gang��

    Mvh Signe

    SvarSlet

JUHU! Skriv endelig løs - intet er for lidt eller for meget!

Hvis ikke du kan kommentere herinde, så er du altid meget velkommen til at kommentere inde på min facebook-side i stedet for (søg efter tichtachen - hvis du LIKER siden, får du også besked når der er nyt på bloggen). Du kan også finde mig på Instagram som @tinatichtach

KH
tina